Dlaczego błonnik jest ważny dla naszego zdrowia?

jabłkaBłonnik to substancja, która odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie – wspiera jego ważne funkcje, pomaga zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę. Dlaczego tak istotne jest, by znalazł się w naszej diecie?

Czym właściwie jest błonnik?

Błonnik, zwany też powszechnie błonnikiem pokarmowym, to zespół substancji, które znaleźć można w ścianach komórkowych roślin. Co prawda nie dostarcza naszemu organizmowi substancji odżywczych i witamin, ale ceniony jest z innego powodu – spowalnia lub całkowicie uniemożliwia wchłanianie glukozy, a co za tym idzie chroni przed wieloma zaburzeniami i chorobami.

Dzięki błonnikowi w naszych organach wewnętrznych nie odkłada się tłuszcz, przyspieszone zostają również procesy metaboliczne, co znacznie ułatwia sprawne trawienie.

Błonnik usprawnia również działanie działanie układu krwionośnego oraz chroni przed powstawaniem nowotworów.  Zalecana dawka spożycia błonnika wynosi 20-40 g.

Błonnik w odchudzaniu

Z błonnikiem powinni zaprzyjaźnić się zwłaszcza ci, którzy chcą zrzucić parę kilogramów. Okazuje się bowiem, że produkty o wysokiej zawartości błonnika są mniej kaloryczne – błonnik działa jako swego rodzaju „wypełniacz” produktów, w których się znajduje. Dzięki temu, że wchłania duże ilości wody, o wiele szybciej czujemy się najedzeni i dłużej syci. Błonnik ułatwia też perystaltykę jelit, sprawiając, że nie zalegają w nich resztki pokarmowe.

Właściwości błonnika

  • Spowalnia wchłanianie węglowodanów i reguluje poziom insuliny, dzięki czemu poziom cukru we krwi nie waha się.
  • Odżywia „dobre” bakterie obecne w jelitach.
  • Oczyszcza organizm i przyspiesza eliminację toksyn.
  • Pomaga w walce z chorobami układu krążenia.
  • Obniża poziom cholesterolu i zapobiega chorobom jelit.
  • Usprawnia działanie układu trawiennego.
  • Poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci.
  • Pomaga zrzucić zbędne kilogramy.

Przeciwwskazania

Trzeba uważać! Dostarczenie zbyt dużej ilości błonnika do organizmu w bardzo krótkim czasie poskutkować może wzdęciami i bólem brzucha. Osoby, które cierpią na wrażliwość na błonnik powinny sięgnąć po błonnik rozpuszczany w wodzie, który pochodzi z owoców.

Gdzie szukać błonnika?

Błonnik znajdziemy m.in.:

  • w pieczywie,
  • makaronie,
  • ryżu,
  • naturalnych płatkach owsianych,
  • surowych warzywach jedzonych ze skórką,
  • porzeczkach,
  • truskawkach,
  • malinach,
  • grejpfrutach,
  • jabłkach,
  • gruszkach,
  • morelach.

Nie zapominajmy o nim!

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Komentarze (1)

  1. […] więcej błonnika. Skutecznie pomaga zwiększyć […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *