Jak skutecznie nawadniać organizm?

jak_nawadniac_organizmCzy wiecie, że organizm dorosłego człowieka składa się w niemal 2/3 z wody, a mięśnie i mózg zawierają jej aż 75%?

Każdy spadek ilości płynów w naszym organizmie może prowadzić do pogorszenia jego funkcjonowania, które objawia się np. spadkiem energii, sennością, złą pracą mózgu, problemami z układem trawiennym czy przesuszeniem skóry i włosów.

Woda ma ogromne znaczenie, tak dla naszego zdrowia, jak i samopoczucia. Warto wiedzieć, jak skutecznie nawadniać organizm, tak, by nigdy nie było jej za mało.

Ile pić?

W ciągu dnia nasz organizm wydala ok. 1,5-2,5 litra wody. Podczas upałów lub intensywnego wysiłku fizycznego razem z potem tracimy jej jeszcze więcej, dlatego należy pamiętać o tym, by stale uzupełniać te braki. Zwykle zaleca się picie ok. 2 litrów wody dziennie, latem ilość tę możemy jednak zwiększyć, nawet do 3-4 litrów.

Badania dowodzą, że niewielu Polaków wykształciło w sobie nawyk regularnego picia wody. Sięgają po nią zazwyczaj wtedy, gdy odczuwają pragnienie, które jest jedną z pierwszych oznak odwodnienia organizmu. Uczucie pragnienia pojawia się, gdy utracimy 1-1,5% całkowitej zawartości płynów w ciele. Przy 10% zauważyć można już problemy z metabolizmem i funkcjonowaniem narządów, często pojawia się również ból i sztywnienie karku. Odwodnienie na poziomie 20-22% stanowi wartość krytyczną i doprowadza do śmierci.

Co pić?

Niedobór wody w organizmie uzupełniać można każdym rodzajem płynów. Najlepszym z nich jest niegazowana woda mineralna, która bardzo dobrze zaspokaja pragnienie, jak i nawilża tkanki. Dobrym pomysłem są też napary ziołowe i zielone herbaty oraz soki owocowe i warzywne, które dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i pierwiastków mineralnych. Warto pamiętać również o tym, że owoce i warzywa również zawierają dużo wody (90-95% ), więc można, a nawet należy, zjadać je na surowo. Lepiej unikać alkoholu – napoje, które w swoim składzie mają go więcej niż 10% prowadzą w końcowym efekcie do utraty wody.

Czego nie pić?

Do dziennej dawki płynów nie zalicza się picie czarnej herbaty, kawy, kakao, słodkich napojów gazowanych, słodzonych soków i napojów alkoholowych. Powodują one odwodnienie organizmu i mogą prowadzić do utraty cennych składników odżywczych. Z ostrożnością należy podchodzić również do smakowych wód mineralnych – bardzo często są dosładzanie, przez co są niemal tak kaloryczne, jak inne „sztuczne” napoje.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Komentarze (2)

  1. […] Przed każdym treningiem należy odpowiednio nawodnić organizm. […]

  2. […] Chociaż komórki skóry różnią się na przykład od komórek serca, to ich podstawowe cechy są podobne. Wszystkie komórki naszego ciała wyposażone są w ochronną błonę, która zbudowana z tłuszczów (lipidów) i lecytyny – naturalnego antyoksydantu i środka zmiękczającego. Znaleźć można go we wszystkich żywych organizmach. Wewnątrz błon komórkowych z kolei znajduje się cytoplazma, substancja, w której jest umiejscowione jądro komórkowe – centrum dowodzenia komórki. Warto zapamiętać, że uszkodzenie zewnętrznej błony komórkowej jest dla niej tak samo śmiertelne, jak bezpośrednie uszkodzenie wewnętrznego jądra. Głównym składnikiem zarówno cytoplazmy, jak i jądra komórkowego jest woda, dlatego tak ważne jest, by dbać o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *