Przyprawy, które sprzyjają odchudzaniu

PrzyprawyJesteś na diecie? Jedzenie, które przyrządzasz każdego dnia wcale nie musi być mdłe i niesmaczne. Różnego rodzaju przyprawy nie tylko nadają potrawom wyjątkowego smaku i aromatu, ale mogą też… pomóc w odchudzaniu! Niektóre z nich skutecznie przyspieszają przemianę materii i spalanie kalorii, dzięki czemu utrzymanie szczupłej sylwetki jest o wiele łatwiejsze.

Jakie przyprawy warto mieć w kuchni?

Bazylia
Bazylia zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, dzięki czemu wspomaga trawienie. Ułatwia również przyswajanie składników pokarmowych, m.in. białka. Warto łączyć ją z mozzarellą!

Curry
Curry, typowo orientalna przyprawa, w swoim składzie zawiera kurkuminę, która wykazuje silne właściwości przeciw utleniające. Stymuluje proces trawienia, w szczególności tłuszczów, zmniejsza ryzyko odkładania się komórek tłuszczonych w narządach oraz zapobiega powstawaniu nowych.

Cynamon
Cynamon świetnie sprawdzi się w kuchni tych, którzy lubią słodycze, daje bowiem poczucie słodkości zapobiegając jednocześnie wahaniom poziomu insuliny we krwi. Krótko mówiąc: chroni przed napadami głodu. Doskonale pasuje do owoców i lekkich deserów.

Imbir
Imbir ułatwia trawienie, rozgrzewa organizm od środka przyspieszając metabolizm, poprawia pracę jelit, łagodzi wzdęcia, działa żółciopędnie i rozkurczowo. Trzeba być jednak ostrożnym: w większych ilościach może pobudzać apetyt!

Kminek
Z uwagi na intensywny smak nie każdemu smakuje. Dzięki temu, że wspomaga pracę nerek, woda nie jest zatrzymywana w naszym organizmie – bardzo często to właśnie ona jest powodem kilku dodatkowych kilogramów. Stymuluje trawienie poprzez wpływ na zwiększoną ilość wydzielanej żółci i kwasu żołądkowego.

Majeranek
Majeranek, podobnie jak kminek, zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie. Dodatkowo przyspiesza metabolizm i zmniejsza ryzyko zachorowania na przypadłości układu sercowo-naczyniowego. Zapobiega wzdęciom.

Mięta
Herbatę z mięty najlepiej pić zaraz po posiłku. To jedno z najpopularniejszych ziół pobudza trawienie i zapobiega wzdęciom. Sprawdzi się również przy różnego rodzaju dolegliwościach związanych z układem pokarmowym.

Papryka chili
Kapsaicyna, odpowiedzialna za ostry smak papryki, w niewielkich ilościach pozytywnie wpływa na proces trawienia. Warto jednak uważać: podobnie jak imbir, w większych ilościach może pobudzać apetyt. k

Pieprz
Zdecydowanie jedna z najpopularniejszych przypraw. I bardzo dobrze! Pieprz pobudza wydzielanie soku żołądkowego, przyspiesza trawienie, wspomaga pracę wątroby. Należy stosować go z umiarem – może zadziałać przeczyszczająco.

Szałwia
Pomaga uregulować perystaltykę jelit, dzięki czemu składniki odżywcze o wiele szybciej się wchłaniają. Pobudza również wydzielanie soków żołądkowych i przyspiesza rozkładanie tłuszczów, zwłaszcza tych zawartych w serach i czerwonym mięsie, dlatego dobrze popijać ją głównie przy potrawach zawierających takie składniki.

Tymianek
Tymianek ułatwia trawienie. Warto dodawać do przede wszystkim do potraw zawierających tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, bo właśnie one najszybciej odkładają się w naszym ciele. Tymianek bardzo dobrze pasuje do dań z warzyw, grzybów oraz drobiu.

Pamiętaj!

  • Najbardziej wartościowe są świeże zioła i przyprawy. Każda obróbka pozbawia ich cennych właściwości.
  • Wiele przypraw i ziół z powodzeniem można wyhodować samemu, np. na kuchennym oknie. Ważne by stały w miejscu z dużą ilością światła i były regularnie podlewane.
  • Przyprawy i zioła dodajemy do potraw pod sam koniec gotowania. Dzięki temu nie stracą aromatu.
  • Aby smak przypraw był bardziej wyraźny, przed dodaniem ich do potrawy należy rozetrzeć je w rękach.
  • Chrońmy przyprawy i zioła przed wilgocią!

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Komentarze (3)

  1. […] Doprawiaj dania przyprawami, które sprzyjają odchudzaniu. […]

  2. Anna napisał(a):

    Ten artykuł jest bardzo przydatny dla mnie, teraz wiem, których przypraw powinnam w kuchni używać więcej 🙂

  3. Lula napisał(a):

    U mnie na oknie stoi bazylia tymianek i mięta, staram się zawsze używać świeżych – czasem jednak zdarza się skorzystać z suszonek 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *